سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

گرسنگی فواید بیشماری در جهت تکمیل در جهت تکمیل نفس و شناخت خداوند برای سالک دارد .روایات زیادی در فضایل گرسنگی واردشده است که بد نیست در اینجا اشاره ای به آنها و سپس به فلسفه و حکمت گرسنگی داشته باشیم . از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است : با  تشنگی و گرسنگی با نفسهایتان مبارزه کنید همانا پاداش این کار همانند پاداش مبارزه در راه خداست .و عملی دوست داشتنی تر از گرسنگی و تشنگی در نزد خدا نیست . و همچنین فرمودند : برترین شما روز قیامت در نزد خداکسی است که گرسنگی و تشنگی بیشتری کشیده باشد و در خداوند متعال تفکر بیشتری نموده باشد و به اسامه فرمودند : اگر میتوانی در حالت گرسنگی و تشنگی ملک الموت را ملاقات کن تا به بالاترین مقامها و جاها رسیده وباپیامبران هم منزل شوی و ملائکه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد .›› نیز فرمودند : گرسنگی بکشید و بر بدنهاییتان سخت بگیرد شاید دلهایتان خداوند متعال را ببیند . در حدیث معراج خداوند پرسید : ای احمد ! آیا آثار روزه را می دانی ؟ پاسخ داد : خیر . خداوند فرمودند : نتیجه روزه کم خوری و کم گویی است . و آن حکمت را به ارمغان می آورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را .و وقتی که بنده ای به یقین رسید با کی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند . در سختی یا آسانی و این مقام خوشنود هاست . وهرکس طبق خوشنودی من رفتار کند ، سه خصلت را به او می دهم : شکری که نادانی همراه آن نباشد ، یادی که فراموشی نداشته باشد و دوستیی که دوستی من را بر دوستی آفریدگانم ترجیح ندهد . هتگامی که اورا در دل بندگانم انداخته  و چشم قلب اورا به عظمت جلالم می گشایم و علم آفریدگانم را از پنهان نمی دارم ، در تاریکی شب و روشنایی روز بااو مناجات می کنم تاآنجا که سخن گفتن و همنشینی او با بندگانم قطع شود و کلام خود و فرشتگانم را به گوش او می رسانم و اسراری راکه از بندگانم پنهان کرده ام برای او آشکار می کنم ، عقل اورا غرق درشناخت خود کرده و درک او را بالا می برم ، مرگ را براو آسان می کنم تا وارد بهشت شود و وقتی که ملک الموت او را ملاقات کند ، به او می گوید : آفرین برتو و خوشا به حالت ! خوشا بحالت !خداوند مشتاق تواست خداوند می گوید : این بهشت من است ، درآن بخرام و خوش باش و در همسایگیم ساکن شو .روح انسان می گوید :خدایا خود را به من شناساندی و با این شناخت از جمیع آفریدگانت بی نیاز شدم . قسم به عزت و جلالت اگر خوشنودی تو در این است که قطعه قطعه شده یا هفتاد بار به بدترین شکل کشته شوم خوشنودی توبرای من دوست داشتنی تر است آنگاه خدای متعال می فرماید : به عزت و جلالم سوگند ، هیچگاه مانعی بین خود و تو قرار نمی دهم ، تا هر وقت خواسته باشی برمن وارد شوی ، که با دوستان خود چنین کنم .››

          در این روایت به فلسفه و فضیلت گرسنگی اشارشده است.برای توضیح بیشتر می توان به سخنان علمای اخلاق که برگرفته از روایات می باشد ، مراجعه نمود . آنان برای گرسنگی فواید زیادی گفته اند از قبیل :{الف - } صفای قلب :زیرا سیری باعث ازدیاد بخار در مغز شده و مغز حالتی شبیه مستی پیدا می کند و نمی تواند خوب فکر کنند ،سرعت انتفال او کم شده و قلب کور می شود .برخلاف گرسنگی که باعث رقت و صفای قلب می شود . و قلب را آماده تفکری که باعث شناخت می شود ، می کند .ونوری آشکار پیدا می کند . از رسول  اکرم (ص) روایت شده است : ‹‹‌ کسی که شکم خود را گرسنه نگهدارد اندیشه اش تربیت می شود .››‌ و قبلا نیز ثمرات شتاخت و معرفت راشنیدی .

          {ب-} تواضع و از بین رفتن سرمستی وناسپاس که منشأ سرکشی است ، وقتی نفس خوار شد ، درمقابل پروردگارش خاضع شده واز سرکشی دست برمی دارد .

          {ج-} شکستن شدت شهوات و نیروهایی است که باعث انجام گناهان کبیره شده و سبب هلاکت انسان می شوند . چون بیشتر گناهان کبیره از شهوت سخن گفتن و شهوت جنسی بوجود می آید و کم کردن این دوشهوت باعث مصون ماندن از خطرها می شود .

          {د-} آمادگی برای انجام تمام عبادتها از چند جهت است ، که کمترین آنها کم احتیاجی به تخلی و بدست آوردن غذا و کمتر بیمار شدن به بیماریهای گوناگون است – زیرا معده خانه بیماری و پرهیز سر هر دارویی است . ونیز مانع بوجود آمدن مشکلاتی که از غذا خوردن بوجود آمده و انسان رامحتاج مال ومقام دنیا می کند می گردد ، مال و مقامی که عده بسیاری راهلاک کرده است .

          {ه-} توانایی برای دادن مال ، میهمانی دادن ، هدیه دادن ،  احسان و نیکی ، رفتن به حج و زیارت و بالاخره انجام تمام عبادتهای مالی است .

          انسان نمی تواند این فایده ها را بروشنی درک کند مخصوصا فایده اول را . تفکر در عمل مانند نتیجه است و غیر آن مانند مقدمات است چون فکر حرکت است وغیر فکر مقدمه و آمادگی برای حرکت . بهمین جهت درباره تفکر روایت شده است : ‹‹ یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است .››‌

          با این مقدمات می توانیم به نتایج بزرگی برسیم که بعضی از آنها عبارتند از :

          {الف -} می فهمیم که چرا خداوند برای میهمانش گرسنگی را انتخاب کرده است .نعمتی بالاتر و بهتر از نعمت شناخت ، نزدیکی و دیدار خداوند نیست و گرسنگی از راههای نزدیک رسیدن به آن است . پس می بینی که روزه تکلیف نیست بلکه خداوند بوسیله آن تورا بزرگ داشته و بخاطر واجب نمودن آن برما منت دارد . و بهمین جهت شکر آن واجب است . و ارزش دعوت خداوند به روزه را در کتابش ، در آیه روزه ، می فهمی و اگر بدانی که این خطاب ، دعوت تو به سرای پیوستن به خداست ، از آن لذت برده ، و می فهمی که علت واجب کردن آن کم خوردن و ضیعف کردن نیروهاست . بهمین جهت حیف می آید که حتی در شب نیز غذا بخوری . و ممکن است علت های دیگر تشریع روزه رانیز درک کنی .

          {ب-} وقتی ارزش کاری را که ازتوخواسته شده ، فهمیدی ، برای رسیدن به نتیجه خوب ، درجهت انجام درست واخلاص در آن ، تلاش می کنی .

          {ج-} هنگامی که هدف از واجب شدن روزه را دانستی ، می فهمی که چه چیزی باعث صفا و روشنی یا تیرگی آن می شود ، و معنی این حدیث رامی فهمی که ‹‹‌ روزه فقط خود داری از خوردنی و آشامیدنی نیست ، وهنگامی که روزه گرفتی ، گوش ، چشم و زبانت نیز باید روزه بگیرد .›› حتی دربعضی روایات پوست و مو نیز گفته شده .

          {د-}می فهمی که شایسته نیست نیت و هدف روزه ، فقط مجازات نشدن یا بدست آوردن پاداش وبهشت و ناز ونعمت باشد ، گرچه با روزه این دو نیز بدست می آید بلکه سزاوار است هدف و نیت روزه نزدیکی انسان به خداوند و همسایگی و خوشنودی او باشد . وحتی از این حد هم بالاتر آمده و خود این عمل را بخاطر این که انسان را از نزدیک شدن به خدا  بداند ، نه وسیله ای برای نزدیک شدن به او .

          بعد از درک این مطالب باکمی تأمل می توانی بفهمی که هر کار یا حال یاسختی که تو را از مقامهای بلند حضور در درگاه خدا دور سازد ، مخالف مراد مولایت از مشرف نمودن تو به این دعوت و میهمانی است . و راضی نمی شوی در خانه میهمانی این پادشاه بزرگ – که تو را با این نزدیکی و مشرف نمودن نزدیک گردانده است و عالم به نهانی های تو وآنچه درقلبت می گذرد ، می باشد – و در حالی که به توجه دارد ، از او غافل باشی . وراضی نمی شوی که از او روی بگردانی در حالی که به تو روی کرده است . عقل انسان این را از کارهای بسیار زشت می داند که حتی دوست حاضر نیست با دوستش چنین عملی انجام دهد ، ولی خداوند بخاطر مداوای با بندگان مانند این غفلتها را حرام نکرده است ، وبر بندگان آسان گرفته و تکلیف آنان راکمتر از توانائیشان قرار داده است .

          بندگان خوب ازاین هم بالاتر رفته و باآقای خود درمورد واجب وحرام آنگونه عمل می کنند که شایسته حق آقایی و بندگی است ، و کسی را که دراین مورد کوتاهی کند ، پست وحقیر می دانند .

          وخلاصه این که در روزه خود به سفارشات امام صادق (ع) عمل می کنند : ‹‹ یکی از آنها این است که موقعی که روزه می گیری خود را نزیک به آخرت ببین ، وبا خضوع و خشوع و شکستگی و خواری باش ، و مانند بنده ای که از مولای خود ترسان است ، بوده ، دلت از عیوب ، وباطنت از حیله ها ومکرها پاک باشد ، وبه خدا از هر چه غیر اوست بیزاری جوی و درروزه خود تنها خدا راسرپرست خود بدان و آنگونه که شایسته است از خداوندی که برهمه غالب است بترس ، ودر روزهایی که روزه می گیری روح و بدنت را به خدای متعال بده ، و قلب خود را برای محبت ویاد او وبدنت را برای عمل به دستورات او و چیزهایی که ازتو خواسته ، فارغ کن .›› حضرت (ع) سفارشات دیگری نیز نموده مثل حفظ اعضای بدن از کارهایی که خداوند ممنوع کرده ومخالف خواسته اوست ، بخصوص زبان ، حتی از مجادله و سوگند راست .سپس در آخر روایت فرمود :‹‹‌ اگر به تمام آنچه گفتیم عمل کردی ، به تمام آنچه شایسته روزه داراست ، عمل کرده ای ، و هر اندازه از چیزهایی که گفتم کم کنی ، همان مقدار ف ضیلت وثواب روزه ات کمتر می شود .››

          این سفارشها را درمورد وظایف روزه دار ببین ، و درباره اثرات آن تأمل نما . کسی که خود را نزدیک به آخرت ببیند ، قلب اواز دنیا خارج شده وبرای اوچیزی جز تهیه توشه برای آخرت مهم نخواهد بود .همینطور اگر قلب او شکسته و خاضع و خوار باشد میلی به غیر خدا نداشته و مایه دلخوشی اوکسی جز خدا نیست .وکسی که روح و بدن خود را در راه خدا بدهد و از هر چیزی جز خدا بیزارشود ، روح ، دل ، بدن وتمام وجود او غرق در یاد ، محبت و عبادت خدا شده و روزه او روزه مقربین می گردد . خداوند بحق دوستانش چنین روزه ای را نصیب ما بفرماید ، گرچه یک روز در عمرمان باشد .

 




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در یکشنبه 86/6/25 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم