سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

       برخی از افراد سیگاری تصور می کنند که مصرف سیگار پس از افطار به هضم غذا کمک    می کند، در حالی که کشیدن سیگار پس از صرف غذا رفلاکس معده را تشدید می کند. دکتر «ناصر ابراهیمی دریانی» فوق تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در طی ماه رمضان بدن انسان با روزه داری دچار کمبود نمی شود، بلکه انرژی لازم از طریق سوختن سه ماده غذایی پروتئین، چربی و قند تامین می شود؛ با سوختن یک گرم پروتئین چهار گرم کالری، یک گرم چربی و 9 گرم کالری و یک گرم قند، 4 کالری در بدن ایجاد می شود. وی افزود: مغز انسان در یک ساعت به پنج گرم گلوکز نیاز دارد و آن را با خوردن غذا تامین می کند. به طور کلی ارگان های حیاتی نظیر قلب، کبد، کلیه و مغز حدود 10 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهند، اما حدود 70 درصد سوخت انرژی به صرف این ارگان ها می رسد. وی ادامه داد: غذا به خصوص گلوکز اضافی در کبد به صورت گلیکوژن ذخیره می کند و سپس در طی روزه داری انرژی لازم را از سوخت این گلیکوژن که تبدیل به گلوکز می شود تامین کرده و اگر روزه داری طولانی باشد بدن از سوخت و ساز چربی ها استفاده می کند. دکتر ابراهیمی دریانی تصریح کرد: یکی از اثرات مفید روزه داری سوزاندن چربی های تجمع یافته و نیز باعث کاهش وزن می شود اما همه این موارد مستلزم این است که فواید بهداشت جسمانی را با خوردن زیاد در وقت افطار و سحر از بین نبریم.

     این فوق تخصص با بیان اینکه مصرف زیاد افطار و سحر عوارضی به دنبال دارد، خاطر نشان کرد، در زمان افطار باید ابتدا خرما یا شیر مصرف شود، زیرا 100 گرم خرما، حدود 700 کالری ایجاد می کند که برای بدن بسیار مفید است و همچنین برای پیشگیری از بروز یبوست از نان و پنیر به همراه سبزیجات استفاده شود. وی با اشاره به مشکلات گوارشی احتمالی در طی ماه رمضان یادآور شد: سوء هاضمه که معمولا" به صورت ترش کردن بروز می کند به ویژه در مبتلایان به رفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) پس از صرف غذا احساس ترشی، سوزش پشت جناق دارند که برای جلوگیری از بروز این حالت افراد باید افطار و شام را سبک میل کنند. این استاد دانشگاه گفت: برخی افراد تصور می کنند خوابیدن پس از صرف غذا به هضم غذا کمک می کند در حالی که حتی دراز کشیدن بعد از صرف غذا حالت رفلاکس را تشدید می کند. به گفته وی، مصرف آب و نوشابه وسط غذای سحر یا افطار نیز موجب تشدید رفلاکس می شود. وی با اشاره به بروز یبوست در بسیاری از روزه داران تصریح کرد: مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب نظیر زولبیا و بامیه در طی ماه رمضان تخلیه مواد غذایی توسط معده را  کند و در ایجاد یبوست موثر است؛ بنابراین باید در زمان افطار از سالاد، سبزیجات و روغن زیتون استفاده شود و همچنین در فاصله بین سحر و افطار مایعات بیشتر مصرف کرده و از نانهای سبوس دار استفاده و از خوردن تنقلات در ساعات بین افطار و سحر پرهیز کنند. وی افزود: افرادی که دچار زخم معده یا اثنی عشر هستند باید از گرفتن روزه خودداری کرده و یا بیمارانی که زخم اثنی عشر آنها حاد نیست  می توانند با مصرف داروها با تجویز پزشک اقدام به روزه داری کنند. وی اضافه کرد: افراد جوان که مبتلا به دیابت هستند و برای بهبود بیماری باید انسولین را به طور مداوم تزریق کنند نیز     نمی توانند روزه بگیرند اما افراد دیابتی چاق که قرص مصرف می کنند می توانند روزه بگیرند چون روزه داری برای آنان مفید و موجب کاهش وزن آنان می شود.

     این فوق تخصص تصریح کرد: 20 درصد این بیماران دچار کبد چرب هستند که به همین دلیل کبد آنها کوچک شده و به سیروز کبدی منجر می شود که در این افراد روزه گرفتن مانعی ندارد.

     وی معتقد است که بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند همچنین بیماران قلبی پیشرفته، بیماران کلیوی و مبتلایان به سیروز کبدی نیز قادر به روزه داری نیستند به ویژه روزه داری در مبتلایان به سیروز کبدی به دلیل اینکه در کبد آنها گلوکز نمی تواند به صورت گلیکوژن ذخیره و در موقع روزه داری استفاده شود، مضر است و افراد دچار آسم و صرع نیز نباید روزه بگیرند. دکتر ابراهیمی دریانی در پایان با یادآوری اینکه مصرف زیاد و ناگهانی غذا در زمان افطار و سحر برای افراد مضر است، تاکید کرد: افراد از فعالیت سنگین بدنی پس از افطار و سحر خودداری کرده و همچنین از صحبت کردن بین صرف غذا به دلیل ورود هوا به معده پرهیز کنند.




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در پنج شنبه 86/6/22 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم