سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

این روزها ماه مبارک رمضان فرصتی به روزنامه نگاران داده است که با معرفی هموطنان تازه خود گام تازه تری برای نزدیکی مسلمانان باجامعه سوئد بردارند، گزارش ذیل ترجمه دو صفحه اختصایصی روزنامه داگنز نیهتر مورخ یکشنبه 17 نوامبر می باشد.

رمضـــان
فقط یک ماه روزه گرفتن نمی باشد، فرصتی است برای گفتگو و رفت و آمد مؤمنان از این ماه برای مسافرت به نقاطی از کشور که قبلاً ساکن آنجا بوده و یا دوستانی در آنجا دارند استفاده می نمایند.
ماتس هولمبرگ (
Mats Holmberg) و آن سوفی روزنکویست (Ann-Sofi Rosenkvist
) همراه با خانواده گیگویچ در یکی از این مسافرت ها به شهر لندزکونا می روند.

ده ساعت روزه گرفتن پاداش اخروی دارد
منصور گیگویچ با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم از خداوند می خواهد که طاعت او را مورد قبول قرار دهد. تمام این دعای او آهسته و زیرلبی می باشد، بعد از اتمام دعا لیوانی آب نوشیده و دو خرما در دهان می گذارد، و بدین گونه در حالی که هوای بیرون پنجره رو به تاریکی گذاشته است ساعات روزه که ده ساعت قبل شروع شده بود به پایان می رسد.
هفت دقیقه از ساعت چهار گذشته است ، منصور رو به سوی مکه به نماز ایستاده و رایحه مطبوع غذا از آشپزخانه به مشام می رسد.
از صبح خیلی زود قبل از آنکه شهر از خواب بیدار شود همه توی همین آشپزخانه جمع شده بودند، امروز پنجشنبه هشتم ماه رمضان درلندزکرونا بود و صرف صبحانه می بایستی قبل از طلوع آفتاب به پایان برسد.
در این آپارتمان سعیده با پولیو زندگی می کند و این هفته نرکیسا و منصور گیگویچ با فرزند تقریباً یکساله شان مهمان آنها می باشند. هردو خانواده اهل بوسنی بوده و در خلال جنگ از کشورشان گریخته اند.
وی راه درست پیروی از اسلام را در همین شهر یعنی لندزکرونا آموخت ، خودش فکر می کند که این مسأله مرهون بی خانمانی او در این کشور بوده است .
خیلی از ماها وقتی اینجا آمدیم با انجمن بوسنی ها تماس گرفتیم ، در این انجمن ها بود که با مسلمانان واقعی و جدی برخورد نمودیم .
وی معتقد است که عملیات تروریستی در آمریکا در یازدهم سپتامبر در جدی تر گرفتن اسلام برای مسلمانان تأثیرات غیرمستقیمی داشته است ، با خیلی از مسلمانانی که در لندزکرونا صحبت نمودیم معتقد بودند که بعد از یازدهم سپتامبر مسلمان بودن در کشور سوئدسخت تر شده است ، کلمه اسلام ترس و ناراحتی در مردم ایجاد می نماید، بچه های مسلمان را در مدارس مورد توهین و ارعاب قرار می دهندو برای بیکاران مسلمان کار گیر آوردن خیلی سخت شده است ، ولی این مخالفت ها در تحکیم یک هویت اسلامی مؤثر واقع گردیده است .
احساس می کنم که لازم است مسلمان بودن خودمان را علنی تر اعلام نماییم .
هنگام نماز شب مسجد لندزکرونا پذیرای جمعیت بیشتری از مسلمانان بود.
هوا در لندزکرونا رو به تاریکی می رود، تلویزیون عربستان با پخش زنده ، برنامه به پایان رسیدن ساعات روزه را نشان می دهد، به زودی در اینجا نیز ساعت افطار فرا خواهد رسید، در آشپزخانه یک کیک پنیر بوسنی ، راگوی گوشت و فلفل و یک کیک کیوی و شکلات آماده شده است . سعیده با این غذاها می خواهد پاداشی برای روزه گیران آماده کرده باشد، ادین پولیو یک بار دیگر به نماز ایستاده است .


رمضان چیست ؟
رمضان یکی از ستون های پنج گانه اسلام است . روزه گرفتن در ماه رمضان مانند ایمان به وحدانیت خداوند، نماز، خمس ، زکات و حج ازوظایف هر مسلمان می باشد.
روزه گیران می بایستی در ساعات روشن روز از خوردن و نوشیدن پرهیز نمایند، در این ساعات از روابط جنسی و حتی اندیشیدن به آن نیزمی بایستی اجتناب نمود، در این ساعات از بیجان نمودن هر حیوان و یا دعوا و مشاجره ای پرهیز می گردد. "من روزه هستم " این پاسخ هرمسلمان برای اجتناب از درگیری در ماه رمضان می باشد.

چه کسانی می بایستی روزه بگیرند؟
به صورت یک اصل کلی هر مسلمانی باید روزه بگیرد، ولی استثناهایی نیز وجود دارد، کسانی که مسافرند، افرادی که مریض می باشند و یا به یک کار سنگین جسمی اشتغال داشته و نمی توانند برای ماه رمضان مرخصی بگیرند، زنان حامله و زنانی که مدت عادات ماهیانه را طی می نمایند از روزه گرفتن معاف می باشند.
به طور یقین ماه رمضان یکی از ایام بزرگ برای کشور سوئد محسوب می گردد، در این ماه حدود یکصد و پنجاه هزار مسلمان روزه می گیرند، مقایسه این تعداد با جمعیت کلیسا به روی این کشور که در حدود یکصد و سی هزار نفر می باشند اهمیت این ایام را روشن ترمی سازد.
روی میز نان ، کره ، کالباس بوسنی ، گوجه فرنگی ، پنیر و مربا که صبحانه هر روزه آنهاست چیده شده ، ولی صبحانه امروزشان با همیشه فرق می نماید چرا که باید قبل از ساعت 6 و سه دقیقه آخرین لقمه غذا و آخرین جرعه چای از گلویشان پایین رفته باشد و در این شهر یعنی لندزکرونا تا ده ساعت و چهار دقیقه بعد از خوردن هر غذا و نوشابه ای پرهیز نمایند. از فردا مدت این پرهیز هر روز دو دقیقه در صبح و دودقیقه در عصر کوتاه تر می گردد، اگر نرگیسا و منصور توی شهر خودشان استکهلم بودند نیم ساعت زودتر افطار می کردند برای اینکه ساعات شروع و اتمام روزه با طلوع و غروب خورشید بستگی دارد.
وقتی که تدریجاً بقیه خانه های لندزکرونا از خواب بیدار شده و توی آشپزخانه ها قهوه جوش ها شروع به جوشیدن می نمایند، ادین پولیو باقرائت اولین سوره قرآن اولین نماز پنج گانه روز را شروع می نماید.
آیا اجتناب از آب و غذا در تمام مدت روز برای شما ناراحت کننده نیست ؟
مثل اینکه هیچ کدام از حاضران منظور من را از این سؤال نفهمیدند، برای آنها روزه و اجتناب از غذا در مدت ماه رمضان مثل قبول وحدانیت خدا یک مسأله پذیرفته شده است .
مرکیسا جواب داد: روزه گرفتن خیلی مرا شاد می سازد، وقتی که روزه می گیرم می دانم که امر خدا را اطاعت کرده ام .
هیچ کدامشان از گرسنگی و تشنگی طی روز گلایه ای نداشتند.
در مسجد بوسنی ها که در خانه نیمه قدیمی اجاره ای در لندزکرونا قرار گرفته مردم به تدریج جمع شده و روی فرش و دشکچه های اطراف اتاق جا می گیرند، ماه رمضان فقط ماه روزه گرفتن نیست ، دور هم جمع شدن و دید و بازدید و گفتگو هم همان قدر اهمیت دارد.
مرکیسا برای ما تعریف نمود که در یکی از همین رفت و آمدهای ماه رمضان توی همین شهر چند سال پیش با شوهر فعلی اش آشنا شده بود.
در حدود سیصد نفر بوسنیایی مسلمان در لندزکرونا ساکن می باشند و قبل از به پایان رسیدن این روز پنجشنبه بیشتر آنها به مسجدخواهند آمد، معمولاً باید بین این همه آدم چند نفری باشند که اختلافاتی با هم داشته و بگومگویی راه بیاندازند ولی ما در محیط مسجد فقط شاهد صفا و صمیمیت هستیم .
منصور برای ما توضیح داد: حق با شماست ، ولی درگیری در ماه رمضان کار خلاف شرعی می باشد. حضرت رسول (ص ) فرموده : کسی که در این ماه مبارک صدایش را بلند نموده و یا کلمات زشتی ادا نماید، بهتر است که روزه اش را هم بشکند، خداوند روزه چنین افرادی راقبول نمی نماید.
ـ شماها می توانید برای یک ماه تمام از درگیری با دنیا پرهیز نمایید؟
ـ کاملاً، و بعد با شوخی اضافه می نماید: مگر وقتی که با برادرم برخورد نمایم .
هنگام ظهر خیابان مرکزی لندرکرونا با تابلوهای رستوران ها، رایحه کوری ، فلافل و سوسیس فروش های دوره گرد هر گرسنه ای را به هوس می اندازد، ولی منصور در حالی که با تأنی خیابانی را طی می نماید به ما می گوید که این رایحه ها هیچ تأثیری بر او ندارد و به مااطمینان می دهد که واقعاً گرسنه اش نیست .
ولی در عوض فرزند یکساله او حمزه همیشه گرسنه است که مسؤولیت سیر نگاه داشتن او را با خانمش تقسیم نموده است .
ـ واقعاً تمام شدن ماه رمضان و کنار گذاشتن روزه کار خیلی سختیه ، اغلب بعد از ماه رمضان ، طبق عادت ناهار خوردن یادم می ره .
به نظر او ماه رمضان هم مثل سال نو یکی از ایام بزرگ برای کشور سوئد می باشد. منصور گیگویچ در سال 1994 به سوئد آمده است وآن طور که خودش اظهار می دارد در آن موقع چندان هم به اجرای دستورهای دینی پایبند نبوده است :
ـ در یوگسلاوی کمونیست اظهار مسلمان بودن چندان دلپسند نبود.




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در سه شنبه 86/6/20 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم