سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

ای اباذر دشنام مؤمن گناه است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشتش ( با غیبت ) از نافرمانی های خدا است و احترام مال مؤمن همانند احترام خون او است .
عرض کردم : غیبت چیست ؟ فرمود : برادرت را یاد کنی به سخنی که خوش ندارد .
گوید : عرض کردم : ای رسول خدا اگرچه آنچه درباره اش گفته شده در او باشد ؟
فرمود : بدان که چون درباره اش بگویی آنچه را که در او باشد غیبت او را کرده ای و اگر او را یاد کنی بدانچه در او نیست به او بهتان و تهمت زده ای .


ای اباذر کسی که دور کند از برادر مسلمان غیبت را ( و جلوگیری کند از غیبت او ) بر خدا حق است که او را از آتش دوزخ آزاد سازد .


ای اباذر کسی که در نزد او از برادر مسلمانش غیبت شود ، و او بتواند او را یاری کند و یاریش کند ( و جلوی غیبت او را بگیرد ) خدای عزوجل در دنیا و آخر او را یاری کند ، و اگر دست از یاری او بردارد و خوارش کند خداوند در دنیا و آخرات او را خوار کند .


ای اباذر « قتات» داخل بهشت نشود ، گوید : عرض کردم : « قتات » کیست ؟ فرمود : سخن چین .


ای اباذر سخن چین در آخرت از عذاب خدا راحتی ندارد .


ای اباذر هر کس در دنیا دورو و دو زبان باشد در دوزخ نیز دو زبان دارد .


ای اباذر آنچه در مجالس می گذرد امانت است و افشاء راز برادرت خیانت محسوب بشود از این رو از این کار دوری گزین و از مجلس عشیره و قبیله دوری کن .


ای اباذر اعمال مردم دنیا از این جمعه تا جمعه دیگر بر خدا عرضه شود در دو روز ، روز دوشنبه و روز پنجشنبه ، خداوند بیامرزد گناهان هر بندة مؤمنی را جز آن بنده ای که میان او و برادر ایمانی او کینه و دشمنی باشد که خدا فرماید : عمل این دو را واگذارید تا با یکدیگر اصلاح کنند .


ای اباذر سخت بپرهیز از جدایی قهرآمیز با برادر دینی خود که با آن حال ، عمل پذیرفته نشود .


ای اباذر از جدایی قهرآمیز تو را نهی می کنم اگر ناچار به این کار شدی بیش از سه روز این جدایی را ادامه نده که هر کس در آن وضع بمیرد آتش دوزخ به او سزاوارتر است .


ای اباذر ! هر کس دوست بدارد که مردم در برابر او سرپا بایستند برای نشمین گاه خود آتش دوزخ را فراهم کرده است .


ای اباذر هر کس بمیرد و در دل او به اندازه ی مثقال ذره ای تکبر باشد بوی بهشت نشنود مگر آن که پیش از مردم توبه کند .

ابوذر عرض کرد : ای رسول خدا مرا زیبایی خوش آید تا بدانجا که دوست می دارم بند شمشیر و رویه ی نعلین و کفشم زیبا باشد آیا از این کار هم بیم ( تکبر ) می رود ؟ فرمود : دلت را در آن حال چگونه می یابی ؟ عرض کرد : می یابم دلم را که خداشناس و مطمئن به او است ! فرمود : این تکبر نیست ، بلکه تکبر آن است که حق را واگذاری و به غیر خدا دل بندی و به مردم بنگری و نبینی که دیگری آبرویش چون آبروی تو است و یا خونش چون خون تو است .


ای اباذر بیشترین کسانی که به دوزخ روند تکبرکنندگان هستند ، مردی به آن حضرت عرض کرد : ای رسول خدا آیا ممکن است کسی از تکبر نجات یابد ؟ فرمود : آری کسی که جامه ی پشمینه پوشیده ، الاغ سوار شود ، بز را بدوشد و با مسکینان هم نشینی کند ( یعنی افتادگی داشته باشد و از امثال این گونه کارها پروا نداشته باشد ، منظور این نیست که حتماً این کارها را بکند ) .


ای اباذر کسی که بار و بنه اش را خود به دوش کشد از تکبر رهایی یافته یعنی آنچه را از بازار خریداری می کند ( خود به خانه برد و حمل آن را به دیگری واگذار نکند ) .


ای اباذر هر کس جامه اش از روی سر بزرگی به زمین کشد خدای عزوجل در روز قیامت به او نظر نکند .


ای اباذر هر کس دو پیراهن دارد باید یکی را خود بپوشد و دیگری را به برادر ( ایمانی خود که جامه ندارد ) بپوشاند .


ای اباذر در آینده ی نزدیک مردمانی از امت من در میان ناز و نعمت متولد شده و پرورش یابند ، همه ی همت آنها رنگارنگ بودن غذا و آشامیدنی است و دیگران نیز با گفتارشان آنها را ستایش کنند ، اینان اشرار و بدان امت من هستند .


ای اباذر کسی که پوشاک های زیبا را با این که توان پوشیدن آن را دارد به خاطر فروتنی و افتادگی در پیشگاه خدای عزوجل واگذارد ، خداوند از جامه های کرامت خود بر او بپوشاند .

برگرفته از کتاب « آینه در آینه » تالیف زهرا یزدی نژاد




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم