درباره ما
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات
|
مطالب اخیر وبگاه
به گزارش صداقت نیوز، فرهنگ مهدویت پیام آور بیدارى و آگاهى امت بزرگ اسلام و زمینه ساز درک آدمى از حیات طیبه و از حقیقت وجود است. فرهنگ مهدویت مردمىترین فرهنگ بشرى است. در پرتو این فرهنگ امید به کاستن از رنج محرومان، آزادى مظلومان و برقرارى عدالت اجتماعى همواره طنین انداز قلبهاى مشتاق و علاقهمند به حضرت مهدى(عج) است. مهدویت رمز هویت بشریت است و تردیدی نیست که هر کسی که برای حضرت حجت فعالیتی انجام دهد، مشمول دعاهای خیر آن بزرگوار قرار می گیرد. حضرت حجت(عج) رسالت همه انبیاء و اولیاء الهی را محقق می کند و همه زیبایی ها و وعده های الهی به دست پر توان آن حضرت محقق می شود. اهمیت این فرهنگ در تقویت انگیزه توحیدى و مکتبى؛ تقویت روحیه مبارزهجویى بىامان با ظلم و استکبار؛ خودباورى و خداباورى و قطع وابستگى به دشمنان؛ توسعه عدالت اجتماعى و حمایت از محرومان؛ مراقبتهاى اخلاقى و در نتیجه تطهیر نفوس و تنویر عقول؛ گسترش الفت و تعاون و اتحاد بین انسانها؛ هدفمند شدن زندگى اجتماعى و فردى و تقویت روحیه مثبت اندیشى و امید به آیندهاى روشن و طلوع دوباره فجر اسلام بروز پیدا می کند. طرح موضوع مهدویت به عنوان یک موضوع جهانى و دغدغه بشریت، یادآور مسئولیتهاى سنگین و حساس انسان مسلمان در دوره غیبت، تعیین اهمیت سرنوشتساز زندگى در سایه عنایت امام زنده، توجه به تقسیمبندى تاریخ بشر به چهار دوره (از آدم تا خاتم)، نبوت (از حضرت على تا پایان دوره غیبت صغرا)، وصایت (از آغاز غیبت کبرى تا عصر ظهور)، غیبت و در نهایت دوران ظهور است.
یادآورى تکالیف و وظایف مشتاقان ظهور و ارائه چگونگى زندگى سالم و گسترش مهربانى و بخشندگى و توجه به ضعفا که مقدمه ساز ظهور آن حضرت است به کاربردى شدن فرهنگ مهدویت کمک می کند. در زمینه تعمیق فرهنگ مهدویت و استخراج ظرفیتهاى مؤثر زندگى منتظرانه که نتیجه آن تقویت ایمان متحرک و مسئولیت فردى و اجتماعى است، چاپ کتابهاى سودمند و به روز در موضوع مهدویتشناسى تطبیقى؛ ترجمه کتابها و مقالاتى که پیروان مکاتب الهى عرفانى و اشراقى در سرتاسر جهان در موضوع مهدویت نگاشتهاند، تأسیس پایگاههاى اینترنتى و معرفى سایتهاى مهدوىشناسى در سرتاسر جهان و استفاده از نظر کارشناسان مهدوی می تواند موثر باشد. از این رو پای سخنان حجتالاسلام دکتر حسن علی اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) نشستیم تا از بیانات ارزشمند وی بهره مند شویم. 1- طرح مباحث مهدویت چه ضرورتی دارد؟ مبحث مهدویت قبل از اینکه قضیه درون گروهی و مربوط به مکتب خاصی باشد یک دیدگاه گسترده بشری است به این معنا که کمتر انسانی است که پا به گروه خاصی گذشته باشد و در مورد آینده جوامع بشری اندیشه و برداشتی نداشته باشد. به همین دلیل این تفکر از گذشتههای دور و از بدو حضور انسان به صورت جمعی در زمین پیوسته دغدغه و موضوع آینده جهان موضوع مورد گفتگوی انسانها بوده است. هرچه که به تاریخ بشری افزوده شد ابعاد این مسئله روشنتر و دیدگاه در مورد آن شفافتر شد. به گونهای که در بیان انبیاء بزرگ الهی موضوع به عنوان بشارت به یک مصلح جهانی و منجی بشری تبدیل شده و هماکنون هم در تورات و انجیل و بخصوص به وضوح در آیات قرآن و در کلمات پیروان و نزدیکان این ادیان سخنان فراوانی را در مورد وضعیت پایان تاریخ و سرنوشت بشر در این کره خاکی و ایده چگونگی رفع دغدغههای حیات جمعی انسانها مشاهده میکنیم. همچنان که در انجیل و کلام اصحاب موسی و حواریون عیسی مشاهده می شود در قرآن و کلمات پیامبر و اصحاب گرامی ایشان و ائمه (ع) سخنان فراوانی است که همه به ابعاد مختلف موضوع مهدویت پرداختهاند. این اندیشه پس از اسلام توسط همه فرقههای اسلامی دنبال شده و البته اختلافات جزیی در تبیین ابعاد آن بین فرق مختلف به طور طبیعی شکل گرفته بدون آنکه به اصل این عقیده و تفکر خدشهای وارد آمده باشد و لذا مسلمانان و حتی غیرمسلمانان از اهل کتاب و حتی فراتر از آن موحدین عالم و حتی بین اندیشمندان غیرموحد نیز موضوع مهدویت و پایان تاریخ و امید به سامان یافتن زندگی اجتماعی بشر مطلب موضوع را مورد بحث و گفتگو قرار داده اند و گسترده بودن این موضوع در طول تاریخ و در میان همه فرق نشان از اهمیت این موضوع دارد. وجه دیگر اهمیت مطرح کردن و پرداختن به موضوع مهدویت این است که مباحث مهدی نه تنها به نزدیک شدن دیدگاهها و اندیشههای گوناگون منجر می شود و صاحبان فکر و عقاید مختلف را در مسیر تقریب قرار می دهد، بلکه نفس پرداختن به این موضوع با برانگیختن این اندیشه و زنده نگه داشتن آن و پروراندن این موضوع به ایجاد زمینههای تحقق آن کمک میکند. وجه دیگری از اهمیت پرداختن به مهدویت نیز موضوع جهانی شدن و جهانی سازی است که در سالهای گذشته به صورت جدی مورد توجه همه کشورها قرار گرفته است و در صورت تبیین و تشریح صحیح مهدویت و ارایه تصویری منطقی و درست از این موضوع مسئله جهانی شدن برای بشریت حل می شود. 2- برای ترویج و تببین مباحث مهدوی باید از چه ابزارهایی استفاده شود؟ اندیشه و عقیده به مهدویت بخشهای گوناگونی دارد. بخشی از آن نگاه فلسفی، شناختی، عقیدتی و عقلانی به این موضوع است. اگر به مهدویت به عنوان یک موضوع معرفتی که به شکلدهی باورها و توسعه معرفت در این موضوع منجر می شود، نگاه شود، برای تبیین این آموزه باید از روشها و ابزارهای خاص خود همچون گفتگوهای عقیدتی، بررسیهای تاریخی و اعتقادی، مراجعه به متون آسمانی و تفسیر وحی و یا مباحث فلسفه تاریخ و فلسفه زندگی استفاده کرد.
بخش دیگری از موضوع مهدویت مسئله تمایلات، دلبستگیها، علایق، عشق و شیفتگی انسانها است که این گونه گرایشات عمومی انسان ها باید بر اساس اعتقادات صحیح، رعایت عدم افراط و تفریط و در چهارچوبی منطقی و عقلانی مدیریت شود.
بخش سوم مهدویت رفتار و فعالیتهایی است که به موضوع مهدویت برمیگردد و برای ساماندهی آنها نیز سازوکارهای توجیهی تفسیری در زمینه فردی و اجتماعی لازم است.
برای تبیین اعتقاد به مهدویت و پالایش آن از حواشی غیرضروری و عقاید و افکار انحرافی باید اقداماتی انجام شود. در این زمینه باید با ترسیم چشمانداز دوران ظهور و ویژگیها و خصوصیات آن و معرفی رفتارها و مسئولیتهای برگرفته از مبانی متقن که متوجه انسان آگاه در این دوره است به توسعه همهجانبه عقیده و گرایش و رفتار متناسب با مهدویت پرداخت.
یعنی آنچه که در آیات قرآن و روایات ما در مورد مسئولیتهای ناشی از عقیده مهدویت وجود دارد باید به خوبی و بدون کم و کاست توسط کارشناسان امین و مطمئن برای مردم بازکاوی و ارایه شود.
3. وظایف منتظران در عصر غیبت چیست و آیا عملکرد ما در تاخیر یا تعجیل در ظهور حضرت موثر است یا خیر؟
تمام پدیدههای اجتماعی و رقم زدن سرنوشت از نظر مبانی دینی به دست خود انسانها است. "ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیر ما به انفسهم"؛ خداوند سرنوشت انسانها را در رقم زدن آینده آنها به دست خودشان سپرده است. امتها و نسلهای فراوانی در گذشته تاریخ بوده اند که آینده آنها به دست خود آنها سپرده شد و این خود آنها بودند که آینده خود را رقم زدند. قطعا موضوع ظهور و برخورداری جامعه بشری از وجود نازنین و مقدس حضرت حجت (عج) تا حدود زیادی به عملکرد مردم برمیگردد. مثلا حرکت مردم مسلمان ایران در ایجاد انقلاب اسلامی در ایران جهش بزرگی به سمت تحقق اندیشه مهدویت در جهان بود. تک تک انسان ها به صورت فردی و اجتماعی در ایجاد جامعه مهدوی و ایجاد بستر برای حضور آن بزرگوار بسیار موثرند. اکنون در جمهوری اسلامی الگوی کوچکی از انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) را تجربه می کنیم. تجربه نظام ولایت خود گام بلندی برای تحقق نظام جهانی امام زمان (عج) است. جهادها و تلاشها، پیروزیها و شکستها، بصیرتها و هوشیاریها، فتنهها و مقابلهها و همه این مقاومتهایی که در سه دهه گذشته در پرتو انقلاب اسلامی در درون کشور و همچنین توسط مسلمانان در سایر نقاط واقع شده حرکتهایی به سوی جامعه مهدوی و ظهور بوده است.
4. حل مشکلات اجتماعی، سیاسی و اعتقادی در عصر غیبت به ویژه در مواجهه با فتنه ها بر عهده کیست؟
عقیده به مهدویت الهامبخش و نسخه عمل ما در مقابل فتنههاست. مهدویت یعنی حاکمیت برترین بنده خدا در زمین و تحقق ولایت الهی و جریان یافتن اراده پروردگار در روی زمین توسط دوستان و اولیای او. در شرایط کنونی هم چه در زمان حضرت امام (ره) و چه در زمان کنونی و ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنهای نظام ولایی در کشور ایران حاکم است. تمسک به ولایت و گم نکردن راه و هدف و بازی دشمنان و دوستان غافل را نخوردن و حضور کارساز در صحنه راه مقابله با فتنههاست. رهبری راه را به ما مینمایاند و تکلیف ما را مشخص میکند و این راه و رهبری و تکلیف به استناد مبانی دینی، حجت را بر ما تمام کرده است. هیچ فتنهای نمیتواند ما را از رسیدن به هدف باز دارد، همچنان که در روزهای اخیر مشاهده شده علیرغم عظمت فتنه و پیچیدگی آن و علیرغم همدست شدن همه دشمنان بر اینکه از طریق این فتنه اهداف توطئهآمیز و خیانتبار خود را پیاده کنند تنها خطبهای از نماز جمعه چگونه روشنبخش راه همه صالحان، مومنان و معتقدان به مهدویت شد. ما در این فتنه نقش ولایت فقیه و بیداری و هوشیاری او را نسبت به جریانات و همچنین مسئولیتهایی را که متوجه همگان میشد به خوبی باز شناختیم و همین مشی و سبک رهاییبخش ما تا زمان ظهور خواهد بود.
5. چه سازمان ها و نهادهایی وظیفه مقابله با گسترش فعالیت مدعیان دروغین مهدویت را دارند؟
در جمهوری اسلامی مسئولیتها توزیع شده است. بخصوص مسایل فکری و عقیدتی جایگاه خاص خود را یافته است. رسالت علما و مراجع تقلید و اندیشمندان بزرگی که درستی اندیشههای آنان به محک اندیشه معمار نظام و انقلاب یعنی حضرت امام (ره) محک خورده است، ورود به این عرصه مهم عقیدتی و ارایه و تبیین موضوع مهدویت است. نهادهای شکل گرفته در این نظام مسئولیت پاسداری از مرزهای عقیده و ایمان مردم و پیشگیری از سوءاستفاده از باورهای ناب اسلامی را به عهده دارند. دستگاههای نظارتی هم که مسئولیت رصد و نظارت این انحرافات فکری و عقیدتی را بر عهده دارند و دستگاههای تبلیغی و ترویجی هم مسئولیت آگاهسازی و بیدارگر و افشای این انحرافات را بر عهده دارند. دستگاههای انضباطی و امنیتی مسئولیت برخورد با سوءاستفادهکنندگان از عقاید اصیل و به انحرافکشندگان این عرصه را به عهده دارند و بالاخره دستگاه قضایی برای محاکمه و مجازات اینگونه افراد فعالیت می کند.
فرزانه تهجا
نویسنده خادم مسجد در شنبه 88/5/10 | نظر
|
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسبها
سخن روز (75), فیلم سخنرانی های مسجد (72), هدیه روزانه سایت (35), ارتباط مستقیم با امام جماعت مسجد (25), اطلاعیه های مسجد (23), وقایع امروز (14), پرسشهای فرزندانمان -پاسخهای ما (13), عکس روز (10), مروری بر آخرین اخبار (10), شبهات و ابهامات (8), برنامه های مسجد (7), مناسبت های مذهبی (5), فیلم مراسمات مسجد (5), کلیپ (4), خلاصه سخنرانی های مسجد (3), دانش آموزان ممتاز محله پیامبر اعظم(ص) (3), آرشیو صوتی سخنرانی های مسجد (3), اخبار محله پیامبر اعظم(ص) (2), ارتباط مستقیم با مسئول پایگاه بسیج (2), پیشنهاد و انتقاد شما (2), امروز با حافظ (2), گالری عکس (2), یادداشت های امام جماعت محترم (2), هدیه روزانه (1), کاریکاتور روز (1), کمک های مردمی برای ساخت مسجد (1), ساختار مدیریتی مسجد (1), طنز روز (1), تاریخ (1), جلسه سایت (1), حدیث (1), حقوق_بشر (1), اسلام (1),
طراح قالب
|