سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

نگاهی به مقاله «روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص)»

رسول مهربانی

روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص)» عنوان مقاله ایست به قلم «مرتضى وافی» که با هدف تبیین عوامل موفقیت تبلیغى پیامبر (ص) نگاشته شده و در پایگاه اینترنتی تبیان زنجان منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) منطقه شمال غرب کشور، هر مکتبى پیامى براى جامعه دارد و مردم را به پذیرش آن فرا مى‏خواند و در این جهت از روش‏هاى ویژه‏اى بهره مى‏جوید که با اهداف اصلى آن مکتب وابسته است، تمامى پیامبران از حضرت‏ آدم (ع) تا حضرت خاتم(ص) از جانب خداوند مبعوث شدند تا انسان را از ظلمت و جهل به نور علم هدایت کنند. پیام الهى پیامبران با توجه به شرایط اجتماعى و فرهنگى جوامع بر سه محور توحید، نبوت و معاد پایه‏گذارى شده است و وجه تمایز این دعوت‏ها در نحوه بیان آن محورها و تبیین مطابق با فهم و ظرفیت فکری است. احادیث و سخنان امیرالمؤمنین (ع) روشنگر اخلاق و روحیات جامعه عرب پیش از اسلام و شاهدی بر انحطاط فکرى آنان است، امام علی (ع) در این باره مى‏فرمایند: خداوند، حضرت محمد(ص) را بیم دهنده جهانیان و امین وحى مبعوث کرد و شما گروه عرب در بدترین آیین و پست‏ترین جاها به‏ سر مى‏بردید، قرآن کریم نیز در آیه 103 سوره مبارکه «آل عمران» «و کنتم على شفا حفره من النار فانقذکم منها» این موضوع را تبیین می‌کند. همچنین آیات 151 و 153 سوره «انعام» گواه بر این است که تمامى این خصلت‏هاى ‏ناروا دامن‏گیر توده عرب بود و به همین علت رسول خدا (ص) نخست ‏این دو آیه را تلاوت کرد تا اهداف رسالتش معلوم شود و در چنین جامعه‏اى پیامبر گرامى ‏اسلام (ص) مبعوث شد و اعراب را از تاریکى‏ها به سوى نور هدایت کرد و از آنان امتى پدید آورد. اولین رکن مهم در تبلیغ‏ پیامبر(ص) ویژگى‏هاى برتر پیام ایشان بود، اگر محتواى پیام رسول خدا(ص) داراى این ویژگى‏ها نبود، حتى درصورت وجود زمینه مساعد، تبلیغ یک تلاش بى‏حاصل بود، معارفی که پیامبر (ص) تبلیغ می‌کرند، قابلیت اثبات و استدلال داشت و معارف‏ دینى زمینه پذیرش عقلى داشت و ابهام‏ها و تاریکى‏ها را از اذهان‏ مى‏زدود. در تبلیغ کارآمد باید مخاطب شناسی مورد توجه قرار گیرد و با رفع موانع و به کارگیرى عوامل مؤثر زمینه پیشرفت و توسعه معارف ‏دینى را فراهم آید و همین امر باعث‏ شد تا پیامبر (ص) بتواند زمینه مناسب بیان مطالب‏ خود را مهیا کنند همچنین اقناع احساسات متعالى از سوى اسلام موجب شد تا افراد در راه هدف‏هاى مکتب فداکارى کنند و جان‏هایشان را ضامن اجراى ‏احکام مکتب قرار دهند و هماهنگی این معارف با نیازهاى فطرى و طبیعى بشر باعث ‏شد تا علاوه بر پذیرش وحی آسمانی بر اساس عقلانیت، در عمق روح بشر هم‏ رسوخ کند هم چنان که قرآن نیز در آیه 107 سوره مبارکه «اسرا» مى‏فرماید: «و یخرون للاذقان یبکون ویزیدهم خشوعا.» در تبلیغ کارآمد باید مخاطب شناسی مورد توجه قرار گیرد و با رفع موانع و به کارگیرى عوامل مؤثر زمینه پیشرفت و توسعه معارف ‏دینى را فراهم آید و همین امر باعث‏ شد تا پیامبر (ص) بتواند زمینه مناسب بیان مطالب‏ خود را مهیا کنند. در امر تبلیغ همه مخاطبین از آن‏چنان ظرفیتى برخوردار نیستند که در وهله نخست ‏به دعوت، پاسخ مثبت دهند پیامبر (ص) نیز با توجه‏ این نکته اقدام به تبلیغ فرمود، ارتباط سازنده با همه اقشار و جاذبه قوى و استفاده از روش‏هاى مناسب نیز در تبلیغ پیامبر (ص) مورد توجه بود. ویژگى‏هاى فردى پیامبر (ص) از مهم‏ترین عوامل موفقیت حضرت در امر تبلیغ بوده است، هیچ تبلیغى بالاتر از شایستگى مبلغ و عمل به گفتار خود نیست، امام صادق(ع) در روایتى شرایطى را که براى پیشبرد تبلیغ دین وجود دارد را اینگونه بیان می‌کند، «هنگامى که نیت، قدرت، توفیق و صائب بودن در عملى جمع شدند، سعادت و وصول به هدف حاصل شده است و تمام این ویژگى‏ها تمام و کمال در پیامبر(ص) بوده است.» پیامبر(ص) براى تبلیغ اسلام وحى الهى را مى‏شناخت و به تمام ‏زوایاى آن آگاهى داشت، قرآن کریم گواه صدق و درستى گفتار را برهان و دلیل مى‏داند و در آیه 64 سوره مبارکه «نمل» می فرماید: «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین.» بالاترین عامل توفیق تبلیغى پیامبر(ص) استقامت و پشتکار اوست که از ایمان و باور به هدف مقدس نشأت‏گرفته است، ایشان همواره بیش از همه به دستورات دینى که آن را ابلاغ ‏مى‏فرموند، عمل مى‏کرند. یکى دیگر از عوامل خلق نیکو و رفتار پر از عطوفت آن حضرت بود، ایشان پیام را با نرمى و مدارا تبلیغ‏مى‏کردند، لذا جاذبه و کشش بیشترى میان مخاطبان داشت، در جایى که اساس و مبانى دین ثابت است، نرمش ‏مى‏تواند در موفقیت تبلیغ مؤثر باشد، به همین جهت وقتى‏پیامبر(ص)، امیر مؤمنان(ع) و معاذ را براى تبلیغ به یمن ‏روانه مى‏کند مى‏فرمایند: مردم را مژده و بشارت دهید و آن‏ها را از خود مرانید، بر آن‏ها سهل و آسان بگیرید نه سخت و دشوار. پیامبر(ص) پس از آن که پیام توحید خویش را به گوش مردم رساند هیچ‏گونه سازشى در این مسیر را روا ندانست، استقامت و تداوم آموزش و نظارت مستمر باعث موفقیت پیامبر(ص) شد، او در تمام لحظات زندگانى لحظه‏اى از تأکید بر رسالت‏ خویش‏ غافل نشد. یکى از راه‏هاى دعوت استفاده از موعظه است، پیامبر(ص) براى جذب افراد و بیدارى عمومى از موعظه بهره مى‏بردند عاملی که باعث ‏شد تا پیام نبى اکرم(ص) نفوذ بیشترى داشته باشد، سعه صدر ایشان بود، پیامبر(ص) بسیارى از راه‏ها را با نیروى ‏صبر پیمود و در راه تبلیغ از حربه صبر و استقامت‏ بهره برد. پیامبر(ص) در راه رساندن وحى الهى از هر گونه تکلفى به دوربود، همین امر باعث مى‏شد تا فهم مطالب بر مردم آسان گشته، با آغوش باز پذیراى مسایل دین باشند، یکى از ویژگى‏هاى دیگر پیامبر(ص) در تبلیغ دین، این بود که در قید گرایش‏هاى خویشى و گروهى و قومى نبود. یکى از راه‏هاى دعوت استفاده از موعظه است، پیامبر(ص) براى جذب افراد و بیدارى عمومى از موعظه بهره مى‏بردند. مواعظ پیامبر(ص) عمدتا درباره تقوا، زهد، دنیا، طول امل، هواى نفس، عبرت از گذشته بوده است، حکمت تعلیم و موعظه تذکار است، حکمت‏ براى آگاهى و موعظه براى‏ بیدارى است و حکمت مبارزه با جهل و موعظه مبارزه با غفلت است.




نویسنده در سه شنبه 87/1/13 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم